Jak urządzić nasz salon fryzjerski

Przed uruchomieniem zakładu kosmetyczno-fryzjerskiego, tak samo zresztą jak każdego zakładu o charakterze usługowym, powinno się zastanowić, w jakim punkcie miasta i w jakim punkcie ulicy go usytuować. Zakład powinien mieścić się na parterze i mieć wejście wprost z ulicy. Przy zaprojektowaniu nowych punktów należy opierać się na normach, tzn. przepisach specjalnych, których stosowanie obowiązuje każdego stylisty. Wymaganie egzystencji w zupełnym tego słowa znaczeniu nowoczesnego zakładu kosmetyczno-fryzjerskiego zależy od stopnia kultury mieszkańców danego osiedla.

Powierzchnia salonu

Zakład fryzjersko-kosmetyczny, który składa się z mniej niż czterech stanowisk roboczych, nazywa się małym. Jeżeli ma ok. 12 stanowisk, nazywa się średnim, a dużym — zakład mający ponad 16 stanowisk. W każdym zakładzie trzeba przestrzegać kluczowych wskaźników dotyczących kubatury brutto na 1 pracownika. Wskaźnik kubatury netto jest to ogólna objętość przestrzeni mieszkania przeliczona na 1 pracownika. W zakładach kosmetyczno-fryzjerskich obowiązują wskaźniki powierzchni użytkowej, tj. minimum powierzchni, jaka powinna przypadać na 1 pracownika punktu. Mowa tu o powierzchni zasadniczej z dodatkiem powierzchni sanitarnej i tak dalej. Normy powierzchni funkcjonalnej zakładają dla zakładu o czterech pracownikach — 11,7 m2 na każdego pracownika, dla zakładu o większej liczbie zatrudnionych — 9,pięć m2. Minimum powierzchni zasadniczej na 1 pracownika wynosi 6,6 m2.

Rozstawienie stanowisk

Projektując zakład, trzeba przede wszystkim zaplanować najwygodniejsze — zarówno dla klientów, jak również dla pracowników — usytuowanie stanowisk roboczych , a dodatkowo komfortowe i praktyczne rozmieszczenie foteli albo krzeseł dla klientów czekających na usługę. Wytyczne te dają się ująć w następujące punkty:

  • racjonalne wykorzystanie powierzchni,
  • zapewnienie klientowi maksymalnej wygody,
  • zapewnienie personelowi odpowiednich warunków pracy,
  • ułatwienie kontroli.

Nowoczesny zakład fryzjerski powinien być zaopatrzony we wszystkie urządzenia sanitarne, bieżącą wodę zimną i ciepłą, narzędzia klimatyzacyjne (wentylatory, centralne ogrzewanie), wyciągi spalin gazowych oraz 3-fazową (dla światła i siły) sieć elektryczną.

Gniazdka wtykowe (kontakty) znajdujące się w mieszkania powinny być uziemione. Wszelkie przewody sanitarne, świetlne i cieplne, jak również przewody kompresora doprowadzającego sprężone powietrze do rozpylaczy wód, lakierów, pudrów kolorowych na włosy itd. powinny być organizowane pod tynkiem, żeby powierzchnia ścian i sufitów była gładka.

Okna w salonie

Nad wejściem do zakładu należy umieścić piękną reklamę, wyraźnie widoczną w dzień i oświetloną od zapadnięcia zmroku. Może to być automatyczny kolorowy neon.

Ramy w oknach wystawowych powinny być jak najmniejsze, a szyby jak największe, ażeby dopływ światła nie był zatamowany. Konstrukcja okien w zakładzie powinna zagwarantować możliwość stałego dodatkowego wietrzenia przez sukcesywne uchylanie górnych części okna żeby nie było widać wnętrza zakładu, należy je oddzielić od wystawy jasnymi, matowymi szybami bądź plastykowymi zasłonami, do wysokości ok. 1,80 m.

Wystawy zakładów kosmetycznych muszą być utrzymane we wzorowej czystości, wystawione zaś eksponaty sztuki zawodowej — zrealizowane wnikliwie i ustawione z dbałością o miły dla oka wygląd wystawy. Nie należy zapominać o właściwym dobieraniu barw harmonizujących z sobą.

Kolory ścian i sufitu

Ściany i sufity, a oprócz tego podłoga powinny być pomalowane w metodę harmonizujący z całością wnętrza. Według najnowszej mody wnętrze zakładu powinno być utrzymane w barwach delikatnych (powszechnie do­tychczas przyjęte barwy biała i szara straciły własną popularność). W ogromnej liczbie przypadków używa się kolory ciepłe — wszelkie odcienie barw żółtego, kremowego, morelowego i różowego, gdyż sprzyjają one przyjemnej atmosferze zakładu. Ściany, sufit i podłogi stanowią tło, z którym jest zharmonizowane umeblowanie zakładu (na Zachodzie spotyka się sufity pomalowane na czarno).

Przy malowaniu wnętrza trzeba bezwzględnie unikać zbyt jaskrawych barw. Ściany powinny być utrzymane w barwach jasnych, zaś wszelkie listwy (na przykład. półek) pomalowane na kolor ciemny — czarny lub brązowy. Ściany do wysokości ok. 1,8 m powinny być wykładane ozdobną terakotą, marblitem lub plastykiem dekoracyjnym w jasnych kolorach. Taki sposób wyłożenia ścian pozwala na stałe utrzymywanie czystości, a jednocześnie jest trwały i ładny.

Zamontowanie podłogi oraz oświetlenie

Podłoga musi być wodoszczelna, łatwa do zmywania i gładka, najlepiej wyłożona linoleum bądź plastykiem. Coraz w znaczącej liczbie przypadków spotyka się wykładzinę na podłogi z tworzyw sztucznych. Najładniejsze i najpraktyczniejsze są podłogi w jednym kolorze, najlepiej szarym lub ciemnobrązowym, na jasnych, bowiem widać każdy niemal pył.

Oświetlenie w zakładzie fryzjerskim jest jednym z priorytetowych elementów jego dobrego funkcjonowania. Oświetlenie powinno być racjonalne, tj. takie, które umożliwia na swobodę pracy stylisty, jak również na kontrolę tej pracy przez kontrahenta. Światło nie powinno być w za­sadzie bezpośrednie. Najlepsze jest światło jarzeniowe, zbliżone do dziennego, zaopatrzone w osłony. Dla wzmocnienia intensywności światła stosuje się kinkiety zainstalowane’ z obydwu stron lustra.

Punkty oświetleniowe wewnątrz zakładu należy rozmieścić przy stanowiskach roboczych w taki metodę, aby światło — nierażące i niepadające w oczy fryzjerom i nabywcom — gwarantowało doskonałą widoczność głowy nabywcy ze wszystkich stron. Pozostałe oświetlenie lokalu mieszkalnego powinno mieć natężenie słabsze, by wzrok stylisty mógł odpocząć oprócz stanowiskiem pracy.

Dodatkowe upiększenia salonu

W wielkich zakładach kosmetycznych, w których znajdują się specjalne pomieszczenia do suszenia włosów, oświetlenie ma możliwość być nieco przytłumione (dopuszczalne są wręcz żarówki w kolorze lila). Nowoczesne suszarki w przezroczystej obudowie z plastyku posiadają wmontowane kolorowe żarówki, które — zmieniając kolor światła — sygnalizują przemianę temperatury w suszarce. Daje to zyskowne efekty świetlne na tle ciemniejszego wnętrza. Klientka susząca włosy może włączyć lampkę umożliwiającą jej czytanie.

Do estetycznego wyglądu zakładu przyczyniają się w dużym stopniu świeże cięte kwiaty, które co więcej stanowią miłą dla oka dekorację wnętrza. Zestawienia wyposażenia pomieszczeń w zakładach fryzjersko-kosmetycznych znajdują się na końcu książki.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>